Зіміна Ольга Іванівна - вчитель-логопед дошкільного навчального закладу №1.

Перепечай Людмила Олексіївна - вчитель-логопед дошкільного навчального закладу №1.

Види і причини виникнення порушень звуковимови у дітей дошкільного віку

Практикум для батьків

Підготувала вчитель-логопед: Перепечай Л.О.

Мета: поповнити відомості учасників ділової гри по зміст, форми,і методи роботи з питань профілактики та корекції порушення мовлення; створити оптимальні умови для рефлексії та інтегрованого обміну думками, самовираження; викликати бажання співпрацювати для досягнення спільної мети.

План

Організація батьків

Вступна бесіда

Знайомство

Вправа «Дерево очікування»

Лекція «Види порушень»

Причини порушень. Робота в підгрупах

Розв’язування проблемних ситуацій. Робота в підгрупах

Повідомлення «Як відповідати на дитячі запитання»

Підсумок. Тест «Чи достатньо уваги ви приділяєте розвитку мовлення дитини?»

Хід заходу

Організація батьків

Запрошую батьків, роздаю їм різнокольорові « квітки-бейджики», на яких батьки записують своє ім’я.

Вступна бесіда

Кількість дітей з порушенням мови з кожним роком збільшується. Оскільки діти більше часу проводять з батьками, ми зібралися, щоб обговорити проблеми виникнення звукопорушень.

Кожен з вас одержав квіточку, тож згідно з кольором своєї квітки, будь ласка, займіть місце за столиком.

Знайомство

Напишіть свої імена на «квітках-бейджиках» для нашої співпраці.

Вправа «Дерево очікувань»

Дуже часто ми чуємо, що діти - це квіти життя. Саме заради дітей, їхнього розвитку ми тут зібралися. Пропоную вам записати очікування, з якіми ви порийшли на сьогоднішню зустріч.(Свої очікування батьки записують і прикріплюють на «Дерево очікувань».)

Лекція «Види порушень»

Розрізняють три види неправильної звуковимови:

1. Проуск звуків, коли дитина не вимовляє звук (наприклад, «ампа» замість «лампа»);

2. Заміна звуків (звук може замінювати іншим звуком: «вампа» замість «лампа», г - на д, с - на т, л - на в тощо);

3. Спотворення звуків ( «льямпа»), міжзубна вимова свистячих тощо.

Для позначення дефекту свистячих використовують термін сигматизм свистячих, а для шиплячих - сигматизм шиплячих.

Види сигматизму свистячих

1)міжзубний - язик просунутий між верхніми та нижніми зубами, замість свисту чуємо шепелявий звук;

2)призубний - язик упирається в краї верхніх та нижніх різців і замість свисту чуємо тупий звук: с,ц – т, з – д.

3)губно-зубний - язик лежить на дні рота, не бере участі в артикуляції, нижнюю губу підведено під краї верхніх різців, чуємо звуки замість с – ф, з – в, ц – ф;

4)боковий – кінчик язика упирається в ріжучі краї нижніх різців, а бокові краї язика не змикаються з верхніми корінними зубами, повітряний струмінь проходить не посередині язика, а з боків , замість свисту чуємо хлопковий звук: с,ц – хль, з – тль;

5)носовий – механізм дефектної артикуляції: язик вигинається у глибину рота, спинка різко вигорблена й змикається з твердим чи м’яким піднебінням. Повітряний струмінь проходить через носову порожнину, чуємо гнусавий звук: с,ц – нх, з – нг;

6)шиплячий - кінчик язика відходить від нижніх зубів, а спинка язика при піднята й утворює вузьку щілину з твердим піднебінням, чуємо замість свисту м’яке шипіння: с,ц – ш`,з – ж`.

Відсутність у вимові шиплячих або їх спотворення називають стигматизмом шиплячих, заміну звуків на інші називають парасигматизмом шиплячих.

Специфічними тільки для шиплячих є свистячий сигматизм (парасигматизм) - фонетико-фонематичний дефект,за якого спостерігаємо заміну шиплячих на свистячі (ж – з, ч – ц, ш – с, щ – ц).

Причини порушень. Робота в підгрупах.

- Які, на вашу думку, існують причини виникнення порушень у мовленні дітей?

Завдання для обговорення:

1 підгрупа. Які дії батьків призводять до порушень мовлення у дітей, на вашу думку?

2 підгрупа. Які дії персоналу дитячого садка призводять до порушень мовлення у дітей, на вашу думку?

3 підгрупа. Які існують об’єктивні причини,не залежні від батьків, ні від персоналу?

-А тепер передайте аркуш із вашими варіантами сусідам і доповніть (тричі по колу), поки не вернеться аркуш до вас.

Обговорення з коментарями

Розв’язання проблемних ситуацій. Робота в підгрупах.

Пропоную кожній підгрупі опис ситуації із її подальшим обговоренням.

Ситуація 1

Сергійкові три роки. Забираючи хлопчика з дитячого садка,мама каже: «Нам потрібно зайти до магазину. Що тобі купити: кетю,шоколадне коко чи брум?»

Чи правильні мамині дії? Чому? (Це гальмує розвиток.)

Ситуація 2

Мама забрала Оленку з садочка, дорогою додому мамі зателефонувала подруга. На всі спроби дитини привернути до себе увагу відповіла: «Не заважай. Ти що не бачиш, я розмовляю по телефону».

Чи правильні мамині дії? Чому?

Який вихід із ситуації? Не спілкуватись з подругою?

Ситуація 3

Мама готує борщ, а Марійка складає пазли.

Доню, подай мені, будь ласка, бурячок. Якого він кольору? Якої він

кольору: круглий чи квадратний? А що ще потрібно покласти у борщик? Яку візьмемо каструлю: велику чи малу? Нас багато чи мало?

Чи правильно чинить мама? Чому?

Висновок

Постійне наше спілкування з дітьми це і є мовленнєвий розвиток дитини. Різні ситуації вимагають від нас великого терпіння, витримки, часу - всього, чого так не вистачає.

Але виховання і розвиток можна порівняти із внеском у банк, що внесеш сьогодні, те й отримаєш з відсотками через декілька років.

Повідомлення «Як відповідати на дитячі запитання»

Значний вплив на розвиток мовлення дитини має саме спілкування дитини. Всім відомо, що дітей трьох років і більше називають чомучками, оскільки вони ставлять безліч запитань. Від того, як ви будете відповідати на запитання, залежить розвиток дитини. Не тільки мовленнєвий, а й узагалі.

З огляду на це існують такі правила (надруковану пам’ятку роздаю кожному з присутніх батьків)

Підсумок

Мабуть, вас цікавить , наскільки ви приділяєте розвитку мовлення дитини.

Пропоную відповісти на запитання тесту. Виберіть відповіді та підрахуйте кількість ваших відповідей.

Тест «Чи достатньо уваги ви приділяєте розвитку мовлення дитини»

Потурбуйтесь про це сьогодні, поки у вашої дитини не сформувався комплекс неповноцінності:

· Використовуйте кожну вільну хвилину для розмови з дитиною.

· Постійно стежте за правильністю мовлення дитини.

· Вірші, скоромовки,чистомовки стануть надійними помічниками у вихованні правильного й виразного мовлення вашої дитини.

Правильне мовлення ваших дітей - запорука успішного навчання в школі. Хай вам щастить, розумні й талановиті батьки!

Мовленнєві порушення

Консультація для батьків

Підготувала вчитель-логопед: Перепечай Л.О.

Досить часто в період від одного до двох двох з половиною років дитина,

яка вже повинна говорити, продовжує мовчати.

Як зазначають науковці В.В.Вєтрова, О.О. Смірнова, у дітей можуть проявитися такі затримки у мовленнєвому розвитку:

Затримка на стадіїї емоційного спілкування. Емоційний контакт з дорослим замінює дитині вербальну комунікацію. Вона посміхається, лащиться, і цих емоцій у спілкуванні з дорослим їй достатньо.

Затримка на стадії називання. Дитина промовляє слово тільки за зразком дорослого. У конкретній ситуації вона називає предмет, проте у реальній взаємодії з людьми своє мовлення замінює вказівними жестами, вимогливими вигуками і т. д. Це призводить до знервованості,примхливості дитини, адже вона не може усвідомити, чому її не розуміють оточуючі.

Відсутність інтересу до спілкування. У дитини не виникає потреби у Діти - це наша радість, щастя й надія, це наше майбутнє. Кожен із нас мріє виростити свою дитину здоровою та інтелектуально розвиненою, виховати доброзичливого та цікавого співрозмовника з багатим словниковим запасом та чітким правильним мовленням.

Слід пам’ятати, що мовлення у дитини формується поступово, разом із її зростанням і розвитком. І з самого раннього віку, привчаючи дитину слідкувати очима за предметами, слухати голос оточуючих, ми сприяємо її мовленнєвому розвитку. Крок за кроком у малюка формується чуття мови - він засвоює певні закони грамматики, будує різноманітні за конструкцією речення, пов'язуючи слова в них за відповідними граматичними правилами.

Оволодіння мовленням - складний, багатосторонній психічний процес. Його поява і подальший розвиток залежить від багатьох факторів. Формування мовлення розпочинається лише тоді, коли головний мозок, слух, артикуляційний апарат дитини досягнуть певного рівня розвитку. Це в значній мірі залежить від оточуючого середовища.

Проте якщо дитина не отримує нових яскравих вражень, коли не створені відповідні умови для розвитку рухової та мовленнєвої активності, тоді затримується її фізичний та мовленнєвий розвиток. Як зазначає дефектолог О. С. Жукова, повільність мовленнєвого розвитку можна виявити вже з перших днів життя дитини.

Ознаки, які повинні насторожити батьків щодо мовленнєвого розвитку, є:

У новонародженого слабкий моторний крик.

· До кінця 1-го місяця немовля не кричить при неприємних відчуттях.

· До кінця 4-го місяця не посміхається, коли з ним розмовляють.

· До кінця 5-го місяця не вимовляє окремих звуків чи складів(типу «ба-ба-ба» чи «га-га-га»), знаходячись на руках у матері, не намагається знайти поглядом названий нею об’кт.

· До кінця 7-го місяця не прагне привернути до себе увагу певними звуками.

· До кінця 9-го місяця в немовляти ще не з’явились повторювані однакові склади, які звучать як одне слово, наприклад: «ма-ма», «да-да».

· До кінця 10-го місяця малюк ще не може повторити за дорослим біля восьми різних звукосполучень та складів, не може заперечно похитати головою, помахати рукою на прощання.

· До кінця 12-гомісяця не вимовляє жодного осмисленого «дитячого слова», яким малюк називає одні й ті самі предмети, осіб, ситуації, не прислухається до музики, не може виконати просту інструкцію.

· До кінця 15-го місяця не вживає осмислено слів «мама», «тато».

· До кінця 19-го місяця не вимовляє осмислених слів, не показує частин тіла, які називає дорослий.

· До кінця 29-го місяця не розуміє значення слів «великий - маленький».

створенні емоційних та вербальних контактів з оточуючими. Відсутність необхідних зв’язків з людьми виявляється робити все самостійно,дорослий як партнер по спільній діяльності чи співрозмовник малюкові не потрібен. Дитина вокалізує, продовжує маніпулювати предметами, не реагуючи на звернене мовлення.

Затримка на стадії «дитячих слів». Часто дорослий, намагаючись досягти якомога тіснішого контакту з дитиною, використовує в своєму мовленні дитячі « слова» типу «ам-ам» (їсти), « ту-ту» (поїхали), «бі-бі-ка» (машинка) тощо,що заважає дитині вчасно оволодіти правильним мовленням.

Займайтесь з малюком, грайте в ігри, виконуйте розвивальні вправи, читайте віршики і не забувайте звертатись по допомогу до вчителя-логопеда. Несприятливі впливи (як зовнішні, так і внутрішні) призводять до порушення фізичного та нервово-психічного розвитку дитини, одном із проявів яких є ЗНР, що може перерости у складний системний мовленнєвий дефект загальний недорозвиток мовлення (ЗНМ). Якщо дитині вже три роки, а в неї збіднений словник, грубо порушена звуковимова. Вона не в змозі побудувати граматично правильно речення або не вміє розмовляти взагалі, це свідчить про наявність у неї загального недорозвитку мовлення.

Обов’язково зверніться до вчителя-логопеда, і якщо вам порадили відвідати логопедичну групу дошкільного навчального закладу компенсую чого типу,не хвилюйтеся, що ваша дитина «якась не така». У садочку з вашою дитиною щодня працюватиме вчитель-логопед, використовуючи спеціальні корекційно-розвивальні програми, що дозволить виправити чи значно зменшити мовленнєвий дефект.

Використання методів ейдетики у мовленнєвому розвитку дошкільнят

(з досвіду роботи)

Підготувала вчитель-логопед: Перепечай Л.О.

Проблема розвитку мовлення дитини завжди була і лишається однією з центральних у дошкільній освіті. Відповідно до Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі», самовизначення дитини як члена спільноти. Вимоги цієї програми до мовлення дітей вимагають нових підходів, особливість яких полягає в тому, що дитина має не лише отримувати чи здобувати інформацію, а й активно оперувати нею у взаємодії з партнером по спілкуванню, тобто, в дошкільному закладі набувати мовленнєвої компетентності. Найбільш продуктивною формою мовленнєвого розвитку дітей є їхня активна самостійна мовленнєва діяльність. Отже, дуже важливо зробити процес оволодіння мовлення цікавим і доступним для дітей. Плануючи мовленнєву діяльність дітей, переймаюся проблемою: «Як спонукати дітей до мовленнєвої активності, пробудити інтерес до цієї діяльності?». Допомагають мені вирішити цю проблему методи ейдетики - піктограми (картинки-схеми). Ефективність цих методів полягає у їх відповідності особливостям наочно-образного мислення дошкільнят. Адже метод піктограм будується на образних(схематичних) малюнках предметів або дій, які створюються разом з дітьми і слугують для них зоровою опорою, підказкою. Метод піктограм - це те саме малюнкове письмо, де слова замінені символами або спрощеними малюнками. У своїй педагогічній діяльності я застосовувала цей метод в різних аспектах мовленнєвого розвитку дітей. Піктограми використовую як демонстраційний матеріал, коли з однією й тією самою піктограмою одночасно працює вся група дітей і як індивідуальні картки - завдання для кожної дитини під час занять різних типів. На фронтальних логопедичних заняттях використовуються скоромовки, вірші, чистомовки, і нам завжди хочеться, щоб діти відразу їх запам’ятовували. Але дітям з порушенням мовлення важко вивчити незнайомий текст. Тому, для полегшення цього процесу, а також для більшої зацікавленості дітей, я використовую опорні схеми.

Спочатку педагог читає вірш і виставляє опорні картинки- схеми на певні слова за текстом. По черзі показуючи на кожну картинку-схему, педагог просить дітей пригадати вірш. Потім діти розповідають його. По закінченні педагог перевертає картинки-схеми через одну тильною стороною й пропонує одному з дітей відтворити вірш. При виникненні труднощів дитина може перевернути схему й, використовуючи зорову опору відновити зміст.

Після успішного виконання можна перевернути всі картинки-схеми. Наприкінці заняття або наступного дня проводиться більш складний вид роботи. На дошці у вільному порядку виставляються опорні схеми до вірша. Діти розташовують картинки у потрібній послідовності відповідно до тексту та розповідають вірш. Після того, як всі діти добре знають вірш, проводиться логоритмічна вправа: розповідання вірша супроводиться рухами, які передають зміст тексту.

Все це сприяє розвитку мовлення, уваги, пам’яті дітей. Використовуючи ці вправи, дитина задіє всі аналізатори: слух, зір, мовлення й рух.

Починати вчити вірш треба з найпростішого до більш складного. Далі діти уже легко справляються з віршами будь-якої складності, самі придумують схеми, рухливі вправи, виділяють основну ознаку предмета. Завдання ускладнюється читанням вірша всією групою в темпі, що задає педагог. Можна використати й дуже повільний темп, можна читати із прискоренням. Темп вибирає педагог, залежно від складності вірша(скоромовки) і від віку дітей у групі. Такі «заучування» віршів можуть стати «родзинкою» пізнавально-мовленнєвої діяльності.

Цей вид роботи, по-перше, піднімає настрій дітям, по-друге, допомагає активізувати подих, по-третє, сприяє розвитку мовлення, творчої діяльності й уваги. А якщо ще підключаються рухи, то активізується і загальна моторика, і дрібна моторика рук, а також виробляється спритність. І, нарешті, робота заучування текстів перетворюється на гру.

Авторська казка: «Дід Осінник» В.Сухомлинського.

Підготувала вчитель-логопед: Зіміна О.І.

Конспект інтелектуально-мовленнєвої діяльності

Мета: Розвивати у дітей фонематичний слух,мовленнєве дихання,логічне мислення,пам’ять,загальну дрібну моторику. Розвивати емоційно-цінністне ставлення до природи;формувати уявлення про цілісність природних систем і людину ,як частину природи. Виховувати уважність посидючість любов до природи. Закріпити знання дітей про явища природи;формувати уявлення про зв’язки й залежності у природі. Продовжувати роботу над використанням нетрадиційних прийомів роботи та поповнювати знання дітей про навколишній світ.

Матеріал:іграшка діда Осіннника ,осіннні листочки,магнітофон із записом легкої музики, плоди дерев ,манна крупа.

Словник: Осінник, мугиче, просінь, кружляти,висіти,зриватися,танцювати ,летіти,шелестіти,назви дерев.

Хід.

1.Оргмомент.

Холодно зараз в лісах і лугах,

Холодно зайчикам,лискам,птахам,

Затишно тепло в садочку у нас,

Доброго ранку вітаю я вас.

Діти ,як поглянеш у віконце,

Щось не так вже світить сонце,

І не чути співу пташок,

Десь поділися комашки,

Потемніла неба просінь ,

Це прийшла у гості.(Осінь)

(Стук у двері)

Логопед:-Хто це прийшов? (Дідусь Осінник)

Логопед : Він хоче з вами привітатись.

-Добрий ранок.

2.Дидактична гра «Знайомство» (Я-Осінник ,а ти хто?)

Логопед: А ще дід Осінник приніс казочку про себе,яку написав видатний український педагог і письменник Василь Сухомлинський.

3.Розповідання казки.

Дід Осінник Василь Сухомлинський

У темному лісі живе дід Осінник. Спить на сухому листі, сторожко прислухається до пташиного співу. Як тільки почує сумну журавлину пісню — курли-курли — підводиться й каже:

— Прийшла моя година. Відлітають до теплого краю журавлі. Виходить з лісу дід Осінник — сірий, у сивому дощовику. Де пройде, там листя жовтіє й опадає на землю. Виходить на узлісся, прихиляється до дуба й тихо-тихо щось мугиче.

Це не пісня, а осінній вітер... Коли дід співає, його борода росте, розвівається за вітром. Ось вона вже простяглася луками. Посіріли луки

— Осінній туман,— кажуть люди.

І не здогадуються, що це ж, борода діда Осінника.

Проведення полілогу:

-Яке ім’я у дідуся?

-Від якого слова воно походить?

-Де живе дідусь?

-Що робить?

-Чию пісню він слухає?

-Звідки він виходить?

-У чому одягнений ,що відбувається там ,де він пройде?

-А коли дідусь співає,що робиться?

-Борода на,що схожа у дідуся Осінника? (На осінній туман).

Логопед: А ,які ще осінні явища ви ще знаєте? (Відповіді дітей)

4.Фізхвилинка.

5.Дидактична гра «З якого дерева плід?»

6.Масаж долонок рук шишками,горіхами,каштанам

7.Манкотерапія.

/Files/images/logoped/1.JPG

Логопед:Як називається це осінній місяць?(Листопад). Молодці,а зараз ми з вами покажемо,яка зараз пізня осінь.(Діти сідають за столи,перед ними тарілочки з манкою)

Стало вже холодно,часто вже іде дрібний дощик,як він іде діти кажуть крап-крап (діти зображають пальчиками дощик по манці)

Раптом полетіли сніжинки зобразимо їх (діти виконують дію)

Де не взявся подув вітерець (зобразимо вітерець)

Подув , подув сильний вітер і посипались з дерев листочки (малюємо вітер).

8.Вправа на мовне дихання.

(Діти йдуть на уявну галявину)

Логопед кидає на дітей листочки

Коли листочки падали на землю ,

то розмовляли між собою,

-Як розмовляють листочки (ш-ш-ш)

-Діти давайте їх зберемо і понюхаємо,

Чим вони пахнуть? (Осінню)

9.Дидактична вправа «З якого дерева листочок»

-Що вміють робити листочки?(кружляти,висіти,зриватися,

танцювати ,летіти,шелестіти…)

10.Підсумок.

Конспект інтелектуально-мовленнєвої діяльності + дитяча граматика

Тема:Фонетика. Звук і літера Х.

Граматика:Узгодження однини і множини іменників

Лексика: «Здоровим будь»

Мета:Розвивати зорову пам’ять ,фонематичний слух(визначення місцезнаходження даного звука),логічне мислення пам’ять. Виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я. Уточнити і закріпити звукове значення і графічне зображення літери Х.Удосконалювати граматичну будову мови;активізувати та поширювати словник з даної теми.

Матеріал:предметні малюнки,звукові лінійки,куботрони.

Словник:відповідно до теми.

Хід.

1.Оргмомент.

Звуки всі ми гарно знаємо ,

Чітко й вірно вимовляємо.

Логопед:-Що таке звук (Те,що чуємо і промовляємо).

-А,що таке буква (Те,що бачимо й чуємо)

- За допомогою чого людина чує бачить розмовляє (органів слуху,зору,рота)

- Чуємо чим ?

- Бачимо чим?

- Розмовляємо за допомогою чого?

Логопед: Отже щоб ці органи завжди вірно нам слажили,щоб не псувався зір добре чули вуха і т.д.ми повинні бережно до них відноситись

-А ,як ми повинні це робити?

3.Фонетико-фонематичні вправи.

1.Гра « Впізнай спільний звук у словах:Хома,хата,хміль,хуга,хмара.

2.Уточнення артикуляції звука Х.Умовне його позначення - .

Та графічне зображення літери Х з використанням рухового показу та викладення літери Х з паличок.

3.Розвиток фонематичного сприймання.

Читання вірша Г.Бойка «Про великі вуха».(Знайти слова з відповідним звуком і визначити його місце у словах).

4.Звуковий аналіз слів:

/Files/images/logoped/2.JPG

вуха,Хома,холод.

(Робота із звуковими лінійками та куботронами)

4.Фізхвилинка.

(Якщо хочеш буть

здоровим ,роби так…)

4.Дидактична гра: «Живі звуки»

5.Приказки і прислів’я про здоров’я.

6.Дидактична гра

«Один-багато»(два ока-вуха т.д.)

7 Підсумок.

___________________________________________________________________________________________

Дидактична гра «Допоможемо завантажити автомобілі»
Мета:Закріплювати вміння виділяти перший звук у словах назвах малюнків і визначати,яким він є (голосним,твердим чи м’яким приголосним).

Опис гри.

Напередодні Новорічний свят коли у крамницях вибираютьу крамницях подарунки у країні Звукляндії вантажні автомобілі поспішають до крамниць різні товари. Давайте допоможемо швидше завантажити машини так,щоб у верхньому ряді лежали речі,назви,якихпочинаютьсяна голосні звуки,у другому ряді-на твердий приголосний звук ,у нижньому предмети на м’який приголосний звук.

/Files/images/logoped/3.JPG

Кiлькiсть переглядiв: 145

Коментарi

  • Best Online Loans

    2018-03-22 10:13:48

    bad credit installment loans installment loans loans net [url=http://installmentloans.bid]bad credit installment loans[/url]...

  • Easy Payday Loan

    2018-03-18 21:28:24

    installment loans no credit bad credit installment loans installment loans online [url=http://installmentloans.bid]business loans for startups[/url]...

  • AFuttGuere

    2018-01-31 22:50:10

    Four to five associated with this liquid have to be consumed each week to find the desired result. However, it is important to have the doctor's opinion first prior to taking these oral medications because they could have pessimistic effects around the body. https://www.cialissansordonnancefr24.com/prix-du-cialis-original-en-france/...

  • JamisonHum

    2018-01-31 14:23:24

    Shops that require protection for high risk goods held on the premises will usually need to declare the total values of each stock item. High risk shop stock and goods are those that attract thieves and are expensive to replace. Examples of high risk stock items are electronic equipment, cigarettes, and tobacco, designer clothing, computers and digital equipment, software, computer games and consoles, drugs pharmacy and medicines, watches and jewellery, mobile phones and radios, photographic equipment, power tools, TVs, DVDs, CDs and Wines and Spirits...